Villet politikk

Flgende innlegg er publisert hos Nationen

Villet svekkelse av arbeidsrettigheter

Det skulle bli i Norge - gjennom ES-avtalen - at konkurranseideologene i EU frst skulle f gjennomfrt havnedirektivet de forskte seg p i europeiske havner, to ganger tidlig p 2000-tallet. 

I desember 2016 avsa Hyesterett dommen i den ikke s ukjente Holship-saken; Rammeavtalen mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport som sikrer havnearbeidernes fortrinnsrett til arbeid i havnene, erklres i strid med ES-avtalen og flgelig ulovlig. 


I 2001 la EU-kommisjonen frem et forslag til direktiv som krevde at det skulle vre konkurranse om lossing og lasting av skip i alle store havner. Det skulle vre lov bruke de allerede lavtlnnede sjfolkene til lossing og lasting av skipene.

Den europeiske transportarbeiderfderasjonen mobiliserte mot havnedirektivet og det ble gjennomfrt en rekke aksjoner mot det. Samme r som forslaget ble lagt frem var det politisk streik i de store havnene i Europa og i Norge stoppet arbeidet i 45 havner.

Havnearbeiderforbund over hele Europa jobbet hardt over lang tid for sikre sttte fra andre forbund for kunne legge press p medlemmene i EU-parlamentet.
Og det virket. To ganger klarte havnearbeiderne og stttespillere stoppe havnedirektivet. Frst i 2003, deretter i 2005. 

Fortrinnsretten til lossing og lasting av skip gir mye makt. Det er vanskelig organisere sjfolk og store deler av skipsfarten er uten tariffavtaler, srlig p de skipene som seiler under bekvemmelighetsflagg. Sjfolk som er organisert er organisert i det samme internasjonale forbund som havnearbeiderne, i Den internasjonale transportarbeiderfderasjonen (ITF). De har inspektrer rundt om i verdens havner som varsler hvis et skip bryter deres minsteregler for lnns- og arbeidsvilkr. Oppdages brudd p disse reglene blir skipet boikottet i alle havner hvor det er registrerte havnearbeidere. Last blir hverken losset eller lastet fr det blir orden p sjfolkas lnns- og arbeidsvilkr igjen.
Denne solidariteten er viktig fordi den har hindret rasering av standardene i internasjonal sjfart. Nettopp ogs derfor er det s viktig at fortrinnsretten til havnearbeiderne n blir gjort gjeldende gjennom lovfesting av ILO 137.

slippe konkurransen ls i havner ved sette havnearbeidere opp mot sjfolk nr skip skal losses og lastes, vil fjerne den grunnleggende solidariteten dem imellom. Helt i trd med EUs liberale konkurransepolitikk.

Det skulle alts bli i Norge - som ikke engang er medlem av EU - at EUs regler skulle gis forrang foran tariffavtalen og ILO konvensjonen som skulle sikre havnearbeidernes fortrinnsrett. Det skulle bli i Norge at vr hyeste domstol skulle dmme en tariffavtale ulovlig.  
ES-avtalen skulle komme til sette havnearbeiderne 100 r tilbake i tid. 

Uten fortrinnsretten til registrerte havnearbeidere i norske havner vil vi f se at lavtlnnede sjfolk plegges overtidsarbeid til en lnn p 40 til 50 kroner i timen, om noe lnn for arbeidet i det hele tatt. Dette vil medfre at det innfres utenlandske lnns- og arbeidsvilkr for lossing og lasting av skip i norske havner. 

Vi s en tendens allerede fr dommen fra Hyesterett, men med denne dommen ser det ut til at det er blitt en aksept for sosial dumping, og politikere og havneeiere retter seg etter trusler om sksml. 
Mens de registrerte havnearbeiderne har vrt utestengt fra havna har ITF flere ganger lpet av det siste ret avdekket sosial dumping i Oslo havn ved at sjfolka er satt til utfre lossing og lasting av skip liggende til kai. Det fremkommer ogs av rapporter at mannskapet ikke er blitt betalt for arbeidet.


ES-avtalen ser ut til vre arbeidsgiveres billett til billig arbeidskraft og -rasering av hardt tilkjempede rettigheter i arbeidslivet. En tilsynelatende villet politikk.


  • 10.10.2017 kl.22:14 i Oslo Havn KF
  • Ingen kommentarer
  • Permalenke

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Srum

Jeg er 36 r, bor p landet med min bryggesjauer og vre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits