Nå er det på tide at politikerne i Oslo stopper denne galskapen!

 

Johansen og Lippestad, Byrådsleder og Byråd for 'Næring og Eiendom', jeg snakker til dere!

Jeg fikk rett

Den 19. februar i år la Oslo Havn KF ut følgende på Facebook:



Måtte ikke jobbes så lenge med den saken, den 25.februar var vedtektene til Oslo Stevedore Selskap AS (OSS) skrevet og den 7. mars var selskapet registrert i Enhetsregisteret. Knappe to måneder etter at vedtektene var skrevet ble det offentliggjort på Oslo Havn KFs sider at OSS skulle drifte terminalen (Ormsund). 

Jeg har ikke sett noe til OSS i Oslo Havn KFs postjournal, ei heller fikk jeg noe svar fra det kommunale foretaket da jeg - 8. april - spurte om det er OSS som kommer til å ha driften på Ormsund i fremtiden. Jeg purret opp mailen sist onsdag med spørsmål om innsyn i konkurransegrunnlag samt kontrakt mellom OSS og Oslo Havn KF. Ikke fått svar foreløpig. For alt jeg vet, ble driften aldri lagt ut på anbud. For alt jeg vet, er det ikke skrevet noen kontrakt enda. 

Det operatøren selv kan fortelle oss på deres hjemmeside er "Vi leverer der andre ikke har kompetanse eller fleksibilitet". 

"Lokalisert på Ormsund med eksklusivitet til kai gjør oss fleksible og uavhengige.

Solide samarbeidsavtaler med myndigheter og underleverandører sikrer forutsigbarhet og kvalitet." (mine understrekinger) (Merkn.: OSS har i ettertid endret ordlyden på sine hjemmesider)

 

Kompistjenester

Offentlig eiendom er altså 'gitt bort' til et firma som ble startet for to (!) måneder sider. Et firma uten én eneste ansatt. Bortsett fra daglig leder da. Kommer tilbake til han.

"Men unntak av kontrakten med Yilport er de inngåtte kontraktene om eksklusiv rådighet av kortvarig karakter, dvs. kontraktslengden er under 5 år. Kontrakter med slik lengde har havnedirektøren fullmakt til å inngå. (...)

Løpende kontrakter, altså avtaler uten spesifikk kontraktslengde, men med gjensidig oppsigelsestid anses som kortvarige fordi vi relativt raskt kan komme ut av forholdet dersom dette er ønskelig eller nødvendig." svarer Oslo Havn KF på spørsmål om kontraktene til diverse operatører med 'eksklusiv rådighet' er forelagt og vedtatt i havnestyre eller kommune. Havndirektørens fullmakt til å inngå slike avtaler blir misbrukt og MÅ fjernes. Fullmakten blir beviselig brukt for å unngå en gyldig tariffavtale!

Viser til mitt innlegg om "Ny operatør på Ormsund", det ble altså Oslo Stevedore Selskap AS (OSS) som startet opp på Ormsund. 

Daglig leder for OSS er Knud Vang Nielsen. Nielsen var styreleder i lossekontoret som ble åpnet for konkurs i mai i fjor. Han var lossekontorets største kunde, fikk styret i lossekontoret til å gå med på en økning av priser på terminaltjenester, gikk så hen til Maritime Truck AS og kjøpte terminaltjenester av de istedet. Maritime Truck AS utfører i dag mange av jobbene havnearbeiderne har rett til å utføre. Maritime Truck AS leier ut terminaltraktorer, trucker og førere til operatører i havna. 

Nielsen var også, inntil nylig, styreleder i den lokale arbeidsgiverforeningen, Dampen. I følge Dampens hjemmeside er et nytt styre på plass. Styrets leder er nå Rolf Vidar Aaen. Han representerer firmaet som var prøvekaninen i 'eksklusivitetsprosjektet'; GC Rieber Salt AS. GC Rieber Salt AS brøt tariffavtalen etter at de fikk eksklusivitet av havnedirektøren to måneder etter at arbeidsrettsdommen kom 8. oktober 2014. Aaen er også styreleder i OSS. 

Knud Vang Nielsen og Rolf Vidar Aaen. De samme to som sitter i forhandlingsutvalget for opprettelse av nytt lossekontor (noe rammeavtalen sier skal eksistere i havna). 

Nielsen var med på provokasjonene, strategien og fagforeningsknusingen. Han spilte på lag med Oslo Havn KF den gang han drev Oslo Container Terminal. Det lå lenge an til at det var han som skulle vinne driften av Norges største containerterminal. Slik gikk det ikke. Er det en 'takk for hjelpen' eller en 'arm knekt bak ryggen' som gjorde at han så lett fikk ansvar og 'eksklusivitet' for kaikanten på Ormsund? 

Nå må politikerne sette en stopper for dette og granske ledelsen i Oslo Havn KF. 

 

RTG-kranene flyttes på mandag

På mandag førstkommende starter flyttingen av RTG-kranene fra Ormsund til kjøper'n i Fredrikstad. Havnearbeiderne i Fredrikstad skal losse dem. Havnearbeiderne i Oslo har ikke fått henvendelse om lastingen av dem. Oslo Havn KF svarer meg heller ikke på hvem som har fått oppdraget. Tipper det er han som "leverer der andre ikke har kompetanse eller fleksibilitet". Han som ikke respekterer havnearbeidernes fortrinnsrett. Han som var med på å ødelegge havnearbeiderners opparbeidede rettigheter. Og hvor får han "kompetansen" fra? 

Jeg har tidligere skrevet om salget av disse RTG-kranene på Ormsund som ble solgt til merkelige priser. Les her, her og her. Den ene kranen ble først solgt til budgiver som bød over seg selv fra 2 millioner til 5,2 millioner - som så kjøpte den igjen (!?) halvannen måned senere til 100.000,- (inkludert et reeferstativ). 

Er det noe hold (og baller) i den nye ledelsen i Oslo Kommune eller ble det med store ord og tomme løfter? At Oslo Havn KF ble flyttet fra 'Miljø og Samferdsel' til 'Næring og Eiendom' er skremmende i seg selv. På tide å motbevise min 'lettskremthet'!

(Lenker i lyseblå tekst)

 

Les også:

Nissene i havna

Salt i såret

Bare en østeuropeer

Pressemelding

Da begynte moroa

#tariff2016


  • 06.05.2016 kl.19:30 i Oslo Havn KF
  • 3 kommentarer
  • Permalenke

3 kommentarer

Roar

06.05.2016 kl.20:13

politikere i Oslo som sitter å ser på denne korrupsjonen, er like delaktige hvis de ikke gjør noe med denne Faenskapen! NÅ!

Rita Schau

06.05.2016 kl.20:32

Det gjelder ikke de to havnearbeiderene som er igjen i Fredrikstad. Det er terminalarbeiderene som skal losse disse, eller havnevesenet !

BryggesjauerFrue

06.05.2016 kl.21:07

Rita Schau:
Til NHOs store fortvilelse har havnearbeiderne som ble ansatt i A&M beholdt fortrinnsretten. Det er disse som skal losse kranene.

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Sørum

Jeg er 36 år, bor på landet med min bryggesjauer og våre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits