Skarnings desperate propaganda

Egentlig burde man bare ha oversett det, i og med at innlegget - i skrivende stund - kun har 192 visninger, men rett skal vre rett.

Nicolay Skarning er advokat og representerer en liten bedrift i Drammen, Holship. Holship vil bruke sine egne ansatte til lossing og lasting av skip. Disse ansatte er organisert i LO, men har en tariffavtale som omhandler helt andre arbeidsinstrukser enn lossing og lasting av skip. Skarning mener at dette med tariffomrde ikke er av betydning. Han mener tydeligvis at han kan g til en rrlegger for en hrklipp s lenge de har en tariffavtale.

Skarning skriver om et havnemonopol og er veldig selektiv med informasjon og henvisning til hvilken havn det refereres til. De fleste havner har lokale avtaler tilpasset forholdene i den aktuelle havna og driften der.

"Bl havnepolitikk i rdt farvann" har han kalt innlegget sitt.

"Havnemonopolet innebrer at det bare er ett sted ringe i hver offentlige havn for f losset skipet. Skipene m ligge utover fjorden i pvente av at lossekontoret har tid. Pengene "renner ut i sjen." Rederne m dessuten akseptere de prisene som lossekontoret krever, samt at lossekontoret bestemmer hvor mange mann lossingen trenger. Monopolisten har makten og dikterer betingelsene. Lossekontoret i en havn har dessuten samme tariffavtale som i andre havner og konkurransen hindres effektivt."

'Gode' poeng fra Skarning her. Det Skarning imidlertid ikke opplyser om, er at et lossekontor (som for eksempel i Oslo og Drammen) drives av arbeidsgivere i havna og havnearbeiderne i fellesskap. Arbeidsgiverne i havna har faktisk flertall i styrene rundt om! Priser settes alts med et flertall av arbeidsgivere. Dette kan du vel opplyse om, Skarning.

Videre skriver han: "Konsekvensen er mindre gods over havnene og mer gods p overbelastede veier i et land hvor kystveien er den bredeste og beste. Lokale nringsliv fr ikke den effektive import- og eksporthavn de fortjener."

Dette er en interessant pstand. Da Yilport overtok driften av containerterminalen i Oslo havn, kastet de samtidig havnearbeiderne p dr. Kort tid etter overtakelsen varslet et av verdens strste rederier (Maersk) at de ville anlpe Drammen fremfor Oslo. I Drammen jobber registrerte havnearbeidere p kaia. De losser og laster skipene. Jepp, det er helt sant!

Yilport satte opp prisene etter ha utestengt havnearbeiderne. S hvordan kommer Oslo-lasten til Oslo n? Det blir losset av registrerte havnearbeidere i Drammen og kjrt med bil til Oslo.

Havnestyreleder i Oslo, Bernt Stilluf Karlsen, forsvarte prisoppgangen til Yilport med at "dette er kommersielle forhold" og det er vel nettopp der problemet ligger bde for Skarning og Stilluf Karlsen. Det handler om ideologi. La oss kalle det en "Bl havnepolitikk".Ingen tjener penger p lossekontorene i dag som er non-profit foretak.

Skarning hevder ogs at NHO har tilbudt faste jobber til havnearbeiderne. Interessant med tanke p at hverken Yilport Oslo eller Holship i Drammen er medlem i NHO. 'Upresise' formuleringer i innlegget ditt, Skarning.

Og til slutt kan vi ta en titt p konspirasjonsteorien hans: "Jeg tror grunnen til forliset er at LO har hatt statssekretren i Arbeidsdepartementet i 8 r under Stoltenberg-regjeringen og at departementet naturlig vil legge stor vekt p LO's syn."

Da passer det greit lime inn denne mailen sendt fra Skarning til forrige byrdsleder i Oslo Kommune.



Vi kan jo ogs se et eksempel p at "pengene renner ut i sjen" selv etter at havnearbeiderne er utestengt. Disse bildene er fra 8. juli i r hos Yilport Oslo.

For det er faktisk slik skipsfarten fungerer, hststormer, kranstopp, motorproblemer, congestion. You name it. Det er mange grunner til at skip ikke alltid er i rute.

Dette taler for seg selv; havna er full.


Feederen Condor legger til ved ventekai. Foto: Skjermdump Marine Traffic


Ventekai. Foto: Skjermdump Oslo Havn KF webcam

Fra 15. juli i r, havna er ikke full. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor feeder ligger p ventekai denne dagen, jeg vil bare vise at "pengene renner ut i sjen" selv uten havnearbeiderne til stede. Problemet er at ventetid som dette er blitt brukt mot havnearbeiderne og deres eksistens. Senest i skriveriene til Skarning, publisert i gr.


Foto: Skjermdump Marine Traffic

Det m nevnes at Holship ikke hndterer mange btanlp i Drammen havn lengre. Dette handler nok mer om prestisje og ideologi enn noe annet for advokat Nicolay Skarning.

Et par andre innlegg om Skarning kan du lese her.

Bakgrunn og fakta om Holship-saken kan du lese her.

#EFTA #ESA #NTF #Kvale


  • 10.11.2015 kl.16:39 i Blogg
  • Ingen kommentarer
  • Permalenke

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Srum

Jeg er 36 r, bor p landet med min bryggesjauer og vre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits