Regissøren i Oslo havn

 

Oslo Havn KF har ikke villet fortelle hvorfor det var en markering utenfor deres lokaler denne dagen. Ei heller hvorfor de tok bilde av kun en brøkdel av de som var med på markeringen.  

Jeg er så lei av at Oslo Havn KF og Oslo Kommune fraskriver seg ansvar i havnekonflikten. Det var de som startet den

 





"Tiltaket" var altså en tekst i Dagens Næringsliv den påfølgende mandagen:

"Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn tar et oppgjør med dagens tariffbestemte ordninger for losse- og lastearbeiderne, og overfører kranførerne til ett terminalselskap som skal utføre alt losse- og lastearbeidet av containere, skriver Dagens Næringsliv.

En ordning som i høst har skapt store arbeidskonflikter, blant annet i Risavika Terminal i Rogaland med havneboikott. (...)


Styret i Oslo Havn har vedtatt å legge til rette for at ett terminalselskap for Oslo Havn for å øke effektiviteten.

- Oslo Havn losser og laster 200.000 containere i året, utført av tilsammen 100 personer. Det burde ikke vært mer enn 50 mann som gjorde alle terminaloppgavene. Losse- og lastearbeid bør utføres av fast ansatte på vanlige arbeidsvilkår. I Oslo Havn har løsarbeiderne innført blant annet faste felles spisetider, slik at alt annet arbeid i Oslo Havn må vente til monopolarbeiderne kommer tilbake på jobb. Dette medfører at Oslo Havn mister cirka 25 prosent av kapasiteten til godshåndteringen hver dag. Da står i praksis våre kraninvesteringer på 300 millioner kroner stille. Våre fast ansatte må avvente videre arbeide. Båter må vente med lossing eller lasting. På de verste dagene står rundt én milliard kroner stille grunnet en helt irrasjonell måte å organisere arbeidet på, sier Stilluf Karlsen til Dagens Næringsliv. (...)"

 

Den "alvorlige konflikten" styreleder Bernt Stilluf Karlsen henviser til i mailen, er ikke nevnt i artikkelen. I stedet har han fortsatt svertekampanjen mot havnearbeiderne og gyvet løs på deres tariffavtale (som ble signert igjen fire måneder senere!).
Det snakkes om boikotten i Risavika, hvor de kjemper om å få opprettet en tariffavtale. Hva hadde dét med Oslo havn å gjøre? Havnearbeiderne her hadde jo allerede en gyldig tariffavtale (Oslo Havn KF er ikke tariffpart)!
Han snakker om "monopolarbeidere" som sørger for at Oslo Havn mister circa 25% av kapasiteten til godshåndteringen hver dag. At dagens operatør, Yilport, har lagt opp til den samme ordningen med pauser som det var den gang, er tydeligvis ikke noe problem lenger.

"Problemet" er utestengt. 

 

Jeg gjentar styrelederens egne ord: "...iverksette ekstraordinære tiltak i regi av Oslo Havn..."

...kan jo også påpeke at "Byrådslederen er orientert."

 

Les mer om Oslo Havn KFs rolle i konflikten her.

Litt om OCT her.

 

...to be continued..

 


  • 09.07.2015 kl.13:00 i Oslo Havn KF
  • 5 kommentarer
  • Permalenke

5 kommentarer

Roar

09.07.2015 kl.14:40

"Han snakker om "monopolarbeidere" som sørger for at Oslo Havn mister circa 25% av kapasiteten til godshåndteringen hver dag."

Hvor mange % er blitt borte etter at Yilport tok over tro? Jeg tipper 45-50%, + at tallene deres er røde som tyttebær(iflg sikre kilder)

Petter H. Torp Klubbleder NTF i Posten

09.07.2015 kl.14:59

Dette burde tas opp i bystyret så hele gjengen må stå til rette for manipulering og svindling for å ramme øtlige arbeidsfolk

Morten

09.07.2015 kl.15:16

Venstre politikerne Stilluf Karlsen og Guri Melby kjører Oslo havn rett i grøfta 😡

Rune

09.07.2015 kl.15:49

En frekk faen!

Ole Bjørnar Kind

09.07.2015 kl.22:08

Kan en løsarbeider være monopolabeider? Jeg får litt assosiasjoner til Nils Vankelmodig i Oladalen, jeg. Og hvis arbeiderne er kjent for å spille Monopol, må vel Hr. Karlsen spille Millionær, han da...

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Sørum

Jeg er 36 år, bor på landet med min bryggesjauer og våre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits