Bare en østeuropeer.

 

Én eneste havnearbeider kunne ha forhindret det.

9. mars i år skjedde det en ulykke på en båt som lå til kai ved GC Rieber Salts eksklusive område i Oslo havn. Det ble umiddelbart lagt lokk på saken og det hersket lenge tvil om hvem som faktisk var skadet. Var det en ansatt hos GC Rieber Salt, eller var det en sjømann som var skadet?

Jeg har nå fått delvis innsyn i tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet:

"Ulykken skjedde om bord i cargo/containerskipet M/V Lysvik Seaways (rederi DFDS Logistics Rederi AS) i forbindelse med lossing av storsekker med salt.  [Sensurert]  ble alvorlig skadet da han fikk foten i klem i et rullebånd på en heisinnretning som brukes til å få gods ut av båten. [Sensurert] og ansatt i Sealandia Ship Management i Latvia, og arbeidet som mannskap om bord i Lysvik Seaways."

 

Nødvendig modernisering?

Det var i desember 2014 at GC Rieber Salt brøt avtalen med havnearbeiderne - midt i tariffperioden. De hevdet å ville benytte seg av egne ansatte i stedet for de som faktisk har erfaringen og retten til lossing og lasting av skip. 

Da denne båten fraktet papirruller til terminalen som engang lå på Filipstad/Tjuvholmen, hadde én av havnearbeiderne ombord ansvaret for å overvåke heisen. Han stod årvåken og fulgte med - og trykket på nødstoppen hvis det var nødvendig (hvis last kiler seg fast e.l.). Dette gjør havnearbeidere fortsatt på akkurat denne båten i andre havner." Men GC Rieber Salt har tydeligvis valgt å legge denne oppgaven på allerede overarbeidet/underbemannet sjømannskap. Altså; ikke egne ansatte.

 

Den "nødvendige moderniseringen" som Oslo Havn KF har jobbet så hardt for å tre over hodet på operatørene i Oslo havn viser seg nå å være skyld i at en sjømann har skadet beinet og at vi er et steg nærmere det faktum at det bedrives sosial dumping i Oslo havn. Men det er ikke Oslo Havn KF som sitter igjen med et varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, det er det GC Rieber Salt som gjør.

Da Oslo Havn KF varslet sine ansatte om at GC Rieber Salt kom til å bryte avtalen med havnearbeiderne, hevdet de blant annet at vedkommende som har en "sikkerhetsfunksjon" er betydningsløs. Og at de er for mange i forhold til arbeidsoppgavene som skal løses. 

Det er flere grunner til at disse "overflødige" og "betydningsløse" havnearbeiderne er der de er. Blant annet på grunn av sikkerhet. Og det å ivareta anstendige arbeidsvilkår. "Omorganiseringen" vi vil se i flere norske havner som følge av Oslo Havn KFs tolkning av Arbeidsrettsdommen av 8.oktober vil kun bidra til mer sosial dumping. Havnearbeidernes oppgaver vil bli tillagt sjøfolk.

Jeg har ingen anelse om hvordan det går med den skadde sjømannen. Håper at han blir fulgt opp og at han får den hjelpen han trenger. 

 

Dårlig tid.

Videre står det i rapporten:

"Under tilsynet kunne virksomheten ikke dokumentere at den gjennomfører risikovurdering/sikker-jobb-analyse av lossearbeidet i dette og andre skip som kommer til virksomhetens kai. [..]

Arbeidstilsynet vurderer at virksomheten, som ansvarlig for lossingen, har et forbedringspotensiale i å organisere og samordne lossearbeidet med skipets ledelse og mannskap slik at arbeidsmiljø og sikkerhet blir fullt forsvarlig. Det fremstår for Arbeidstilsynet som truckførerne og skipets mannsakp i stor grad måtte organisere lossearbeidet selv, uten at det var klarlagt hvem som hadde ledelsen for arbeidsoperasjonen og for å påse at sikkerhetsprosedyrer mv. blir fulgt."

Ulykken skjedde i begynnelsen av mars. Denne båten begynte å anløpe GC Rieber Salts kaianlegg ved årssikftet. Enda er det ikke skikkelige rutiner i arbeidet. GC Rieber Salt har hatt så dårlig tid med å kvitte seg med havnearbiederne at det er gått utover sikkerheten.

Men det var jo bare en sjømann. En østeuropeer.

 



Bildet er fra ulykken 09.03.15.

 

Les gjerne tidligere innlegg om GC Rieber Salt AS:

Pressemelding. Salt til maten.

Salt i såret.

 

 

 


  • 10.04.2015 kl.12:22 i Oslo Havn KF
  • 5 kommentarer
  • Permalenke

5 kommentarer

Rune

10.04.2015 kl.13:18

På denne bloggen blir det ihvertfall ikke dysset ned :-)

Roar

10.04.2015 kl.16:38

Har hørt rykter om at GC Rieber har noen fantastiske etiske rettningslinjer på hjemmesiden sin, kanskje ikke så nøye å følge dem.

Michal Jan

10.04.2015 kl.22:30

blir berre oppgitt. Takk for at det finst folk som du, som finn krefter til å ta opp slike saker. Verdas beste land å bu i kan ikkje byggjast på sosial dumping og oversjåing av brot på arbeidsavtaler. Fortsett med det gode arbeidet du gjer!

Rune

11.04.2015 kl.13:34

GC Rieber bør kanskje gjøre som Oslo Havn gjør i disse dager på Finn; Søke etter en ny Kommunikasjonssjef for blant annet å prøve å forbedre omdømme sitt. Eventyrfortellere har Oslo Havn ihvertfall nok av. Stilluf går H.C Andersen en høy gang :-)

Trond

16.04.2015 kl.07:51

Så lenge alt går på pris, må man finne billigere arbeidskraft.

Bare se til østen, et liv er ikke vært så mye, bare å få inn en ny mann om man mister en, det er drøssevis på jakt etter arbeid...........

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Sørum

Jeg er 36 år, bor på landet med min bryggesjauer og våre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits