Pressemelding. Salt til maten.

 

 

Regner med at avisene allerede har fått dette, siden det ligger ute på intranettet til Oslo Havn KF.:

 

"Sier opp avtalen med losse- og lastearbeiderne.

GC Rieber Salt sendte fredag et brev der de sier opp avtalen med Oslo losse- og lastekontor. De vil bruke egne ansatte på sin terminal og kaianlegg på Sjursøya i Oslo. Dette kan skape noe støy i dagene som kommer. (15.12.2014)

GC Rieber Salt er en leverandør av salt til både matproduksjon og norske veier.

Dette er en konsekvens av arbeidsrettens dom av 8. oktober 2014 som slår fast at lossing og lasting i de 13 norske havner som er omfattet av den såkalte «Rammeavtalen» kan utføres uten plikt til å bruke innleide bryggearbeidere, via lokale losse- og lastekontorer. Arbeidsrettens dom presisere tolkningen av unntaksbestemmelsen i Rammeavtalen (§2 nummer 1 andre setning). Tidligere er den blitt forstått bare å skulle gjelde en konkret bedrift som fra egen kai, med egen ansatte losser og/eller laster gods fra egen produksjon. Den nye tolkningen innebærer at Arbeidsretten med «bedrift» mener alle «virksomheter» som «losser og laster som ledd i alminnelig godshåndtering i havn». Videre er det klargjort at en bedrift med egen kai legger til grunn kaiarealer hvor bedriften har «eksklusiv rådighet», uten å behøve å eie kai e.l.

Losse- og lastearbeiderne har til nå hatt følgende oppgaver ved lossing av salt:

Bulkbåter (enten selvlossing eller med Oslo Havn-kran): 1 person som ikke har noen oppgaver. Vedkommende har en «sikkerhetsfunksjon» som egentlig er betydningsløs. Lossing av big bags: 5 personer; 2 i båt, 2 i land og 1 signalmann. De to i båt hooker løfteutstyr på bigbags, de to på land tar de av. Rieber kjøper snart en egen kran, og den hooker automatisk av bigbags på land. Fra da av trengs kun to mann i båt. Pallebåt/sideportsbåt: 3-4 personer; 1 til 2 truckførere i båt, 2 heisførere. Den ene heisføreren trykker for heis opp, den andre trykker for heis ned.

Oslo Havn er ikke en part i saken som ble behandlet i Arbeidsretten. Det er operatørene/kundene i Oslo havn som selv bestemmer hva de vil gjøre som følge av dommen. Vi kan med stor sannsynlighet vente medieoppslag på bakgrunn av denne oppsigelsen."

 

Teksten vitner om hvor lite kunnskap ledelsen i Oslo Havn KF egentlig har om driften i og av havna. Vitner også om hvor lite fokus de har på sikkerheten.

Bulkbåter: De hevder at han som har en "sikkerhetsfunksjon" er betydningsløs. Skal man le eller gråte?

Lossing av bigbags: GC Rieber skal snart kjøpe en egen kran. Når er snart. Og hva skjer inntil da? Og signalmannen? Stemmer det; sikkerheten er det ikke så nøye med.

Pallebåt/sideportsbåt: Det er ikke 2 heisførere.

 

Det stemmer at Oslo Havn KF er "ikke part i saken som ble behandlet i Arbeidsretten", men jaggu var/er de raske på banen når det gjaldt/gjelder tolkningen av kjennelsen.

Oslo Havn KF bagatelliserer sikkerheten i operasjonen i havnen. Det har vi sett etter ulykken på Grønlia i juli (les om den her, her og her), i ettertid har ulykkeskranen vist samme symptomer som ved ulykken. Kranførere som ikke vil kjøre kranen av den grunnen blir truet med zero overtid over en periode.

Hvis kjennelsen fra Arbeidsretten taler for seg og Oslo Havn KF mener at de ikke er part i saken; hvorfor har de da denne trangen til å hele tiden "latterliggjøre" og rakke ned på havnearbeiderne? Hvorfor må de til stadighet forsvare og (feil)informere oss om forholdene?

Dette er nok bare én av flere oppsigelser (provokasjoner) som vil komme i nær fremtid. Oslo Havn KF, med havnedirektør Hamran og styreleder Stilluf Karlsen i spissen, har jobbet hardt for dette. De skal bli kvitt havnearbeiderne. Koste hva det koste vil.

 

Så fint det kommer til å bli nedpå havna når vi får en "oppmykning" av Arbeidsmiljøloven. Ta dere en titt på finn.no og søk på "terminal". Oppmykningen er allerede i gang. Bemanningsbyråene kaster stillinger etter folk. Vikarstillinger. La oss ikke glemme at "bemanningsbyrå" og "vikarer" er brukt som skjellsord om havnearbeiderne i denne konflikten.

 

Lykke til GC Rieber Oslo Havn KF.

Oslo Havn KF skriver også "sin terminal og kaianlegg". Gratulerer med ny eiendom, GC Rieber. Håper det var greit for Oslo Kommune at kaianlegget brått ble deres..

 





  • 15.12.2014 kl.18:36 i Oslo Havn KF
  • 8 kommentarer
  • Permalenke

8 kommentarer

Petter Torp, Klubbleder NTF Posten

15.12.2014 kl.21:13

Da ligger det ann til streik og blokkade i Oslo Havn. Vi er mange fagorganiserte som vil støtte opp om bryggesjaueras aksjoner

Kranfører

15.12.2014 kl.22:06

Skal bli godt å få ny arbeidsgiver... Flau av å jobbe for et sirkus som er styrt av klovner... Håper de fagorganiserte klarer å stå sammen på tvers av organisasjoner..

Rune

16.12.2014 kl.07:21

Vil bare si at det er "Den internasjonale korrupsjonsdagen" idag.

Roar

16.12.2014 kl.07:54

Det kommer nok endel dokumentert info.om Oslo Havn sitt spill de kommende dagene.

Løgner kommer alltid for en dag, spesielt når man bløffer om ting man vet lite om.

Roar

17.12.2014 kl.09:42

Addeco er tungt inne på havna nå, ringer rundt til folk som har fått oppsigelser.

"Hvor mye er du villig til å gå ned i lønn?" Hva faen er dette!?

Får håpe de som takker ja til Addeco får betalt imellom oppdragene sine.

Nils

18.12.2014 kl.11:17

Det blir nok mange kamper fremover, med det arbeidslivet mange arbeidsgivere har lyst til å innføre. Nesten klisjé, men; Vi må stå sammen mot disse kreftene, som har lyst til å ødelegge et anstendig arbeidsliv for den vanlige mann!

Ole-Martin

11.02.2015 kl.13:21

Bryggesjauerfrue, respekterer ikke du og dine norsk rett...? GC Rieber Salt følger_kun_det Arbeidsretten besluttet i sin dom av 8. oktober 2014. Du og ine kan jo ikke da gå løs på dette selskapet! Da får dere jobbe slik andre instanser jobber i samfunnet mot de lover og regler de mener er feil - man får til en lovendring via politikerne på Stortinget! Føles ikke norsk lov, får vi et anarki.

At omlag 50 (?) losse- og lasteareiere i Oslo nå får i gang en sympatiaksjon i andre land, etter at norsk rett har avsagt en dom de ikke er enig i, kan få store følger for de som gjør dette. Når man går i mot hva retten har besluttet, begår man faktisk en kriminell/ulovlig handling. Blir rederier, eid av ressurssterke folk, tapslidende, vil de ikke gjøre som Oslo Havn - å tie dere i hjel. De vil gå rettens vei. Man trenger ikke være mye forutseende for å vite at dette kommer til å skje.

Hadde jeg hatt penger til å inngå t veddemål, ville jeg ha satt en pott på at dette vil skje. Dere kan krangle - men uansett vil dere_aldri_være ønskt velkommen tilbake på kaiene. Bråker man på en arbeidsplass slik at arbeidsgiver eller dennes kunder taper penger, kan man si at man utrykkelig har ødelagt for seg selv. Om man liker å krangle med andre og skape konflikt, får dere mange kamper å kjempe som en over her skriver. Helt riktig! Men på bekostning av hvem og hva? Skal barna deres rammes av at dere får dårlig økonomi? Kanskje mister boligen? Blir kjent som kranglebøtter i arbeislivet? Skal egen helse bli skadelidende på grunn av stress og stressrelatert sykdom? Hvorfor ikke legge opp arbeidslivet på en måte at de dere er glade i ikke blir skadelidende? For meg, en vanlig arbeidstaker, er det totalt uforståelig at dere orker å skape så mye konflikt, når det finnes mange jobber å søke. For meg virker det kun tåpelig. Og dét beklager jeg at jeg syns.

BryggesjauerFrue

22.02.2015 kl.09:10

Ole-Martin:
Ikke kom her og snakk om respekt!
Følgende sitat er hentet fra NHOs egne nettsider i etterkant av dommen:
"Tariffpartene er ikke forpliktet til å inngå noen ny unntaksbestemmelse ? det er et forhandlingsspørsmål hvor BEGGE PARTER må være enige. Dersom tariffpartene i KOMMENDE tariffoppgjør ikke blir enige om ny omfangsbestemmelse så gjelder det som Arbeidsretten nå har slått fast; fortrinnsretten ikke kan påberopes hos bedrifter som driver godshåndtering eller produksjon og som har eksklusiv bruksrett til havneområdet."

Hvem er det som bråker? Om du mener at det å kjempe mot urettferdighet og undergraving av lovlige avtaler er å bråke, så får du kose deg med den meningen. Deles neppe av mange andre.

Skriv en ny kommentar

BryggesjauerFrue

BryggesjauerFrue

36, Sørum

Jeg er 36 år, bor på landet med min bryggesjauer og våre to barn. Mail: bryggesjauerfrue@live.no

Kategorier

Arkiv

hits